Pretraga
Close this search box.

Sve što treba da znate o polaganju za vozačku dozvolu u Srbiji – vodič za 2024.

polaganje b kategorija

Polaganje za vozačku dozvolu u Srbiji sastoji se od nekoliko ključnih faza koje su osmišljene da pripreme svakog vozača za sigurno i odgovorno ponašanje na putu.

Iako vam to može delovati previše zahtevno, svaka faza zapravo ima svoj značaj i specifične korake koji vode ka uspehu.

Zato neka vam ovaj članak služi kao vodič kroz uspešno polaganje ispita.

Izbor auto škole je temelj vaše obuke

Prvi korak ka vozačkoj dozvoli jeste izbor prave auto škole. Od kvaliteta škole zavisi kako će vaša obuka teći, koliko će biti efikasna i da li ćete se osećati sigurno tokom vožnje Obratite pažnju na reputaciju auto škole.

Pogledajte komentare i ocene bivših učenika, kao i ocenu prolaznosti kandidata. Dobra reputacija obično podrazumeva kvalitetne instruktore i obuku što dalje implicira da ćete i vi dobiti najbolju moguću obuku.

Instruktor igra ključnu ulogu u vašoj obuci – tražite instruktora s iskustvom i pristupom koji vam odgovara.

Razmotrite i cenu obuke

Cene variraju između škola. Neke škole nude popuste za mlade vozače ili paket časova. Uložite u školu koja se čini najpouzdanijom, jer često niže cene mogu značiti i niži kvalitet obuke (što, naravno, nije uvek pravilo).

Kada pronađete školu koja vam odgovara, sledeći korak je upis i početak teorijskog dela obuke.

Šta obuhvata teorijska obuka?

teorijska obuka za voznju
Teorijska obuka za voznju

Tokom teorijskih časova naučićete pravila i procedure u saobraćaju, ali i razloge zbog kojih je poštovanje propisa važno. Teorijska obuka se sastoji od nekoliko ključnih oblasti:

  • Bezbednost u saobraćaju: Razumevanje rizika, odgovornosti i važnosti pravilnog ponašanja na putu, što uključuje pravila i propise.
  • Upravljanje vozilom i radnje: Objašnjenje svakog manevra, od kočenja do parkiranja i šta čini pravilno rukovanje vozilom.
  • Uticaj vozača, stanja puta i vremenskih uslova: Kako različiti faktori, kao što su umor, vremenski uslovi i vrsta puta, utiču na vožnju i bezbednost.
  • Značaj sigurnosnih sistema u vozilu: Koji sigurnosni sistemi postoje i kako da ih pravilno koristite.

Većina vozača smatra da je dovoljno samo slušanje predavanja, međutim, to je velika greška.  Teorijski ispit sastoji se od 42 pitanja koja se izvlače iz baze od preko 2300 pitanja. Važno je da svakodnevno vežbate teorijske testove. Svakodnevna praksa na ovim testovima pomaže vam da steknete sigurnost i spremnost za polaganje.

Polaganje teorijskog ispita

teorijski ispitni proces
Teorijski ispitni proces

Tokom teorijskog ispita, imate 45 minuta da odgovorite na svih 42 pitanja. Možda vam to deluje malo, ali istina je da se ovaj test prilično brzo rešava, ukoliko se dobro pripremite.

Bitno je polako čitati svako pitanje i ponuđene odgovore pre nego što izaberete konačan odgovor.

Neka pitanja mogu delovati slično, ali detalji u pitanju ili odgovorima mogu biti presudni. Iz tog razloga je bitno da polako i detaljno čitate svako pitanje i odgovor.

Rezultate dobijate odmah po završetku ispita, tako da ćete već tada znati da li ste spremni za sledeće korake ili je potrebno dodatno učenje.

Lekarsko uverenje

Nakon položenog teorijskog ispita, neophodno vam je pribavljanje lekarskog uverenja. Ovaj dokument potvrđuje da ste zdravstveno sposobni za upravljanje vozilom.

Lekarsko uverenje potrebno je pribaviti u roku od 18 meseci nakon položenog teorijskog ispita.
Pregled obično uključuje test vidasluhaopšteg zdravstvenog stanja i psihofizičke sposobnosti. [/su_note]

Kurs i ispit iz prve pomoći

Kurs prve pomoći traje 8 časova i pokriva osnovne postupke kao što su:

  • Reagovanje u hitnim situacijama: Kako pravilno prepoznati povrede i pružiti osnovnu pomoć.
  • Kontrola krvarenja i zbrinjavanje povreda: Kako zaustaviti krvarenje i stabilizovati povređene pre nego što stigne pomoć.
  • Upravljanje nesvesticom i CPR tehnike: Postupci za situacije u kojima je povređeni bez svesti.
Ispit iz prve pomoci
Ispit iz prve pomoći

Ispit iz prve pomoći sastoji se iz teorijskog dela, koji traje 45 minuta, i praktičnog dela, koji traje 90 minuta. Polaganje je moguće u licenciranim institucijama, a znanja stečena na kursu biće korisna ne samo za ispit, već i u svakodnevnim situacijama.

Dakle, nije u pitanju samo formalnost, kako mnogi to misle. Zato je bitno da i ovom ispitu pristupite ozbiljno.

Praktična obuka vožnje iliti najuzbudljiviji deo

Praktična obuka traje ukupno 40 časova, gde jedan čas traje 45 minuta. Ova obuka ima nekoliko faza:

1. Osnovna obuka na poligonu

Na početku ćete vežbati osnovne manevre u sigurnom okruženju, uključujući kretanje vozilom, parkiranje, skretanje i kočenje.

2. Vožnja u saobraćaju

Nakon poligona, prelazite na vožnju u stvarnim uslovima, pri čemu učite kako da se ponašate u različitim situacijama na putu.

3. Noćna vožnja

Savladavanje vožnje u noćnim uslovima i pod različitim vremenskim uslovima je važno kako biste bili spremni za sve moguće situacije.

Vožnja po mraku ili u lošim vremenskim uslovima mogu biti prilično otežavajući, zato je bitno da prođete i kroz to sa svojim instruktorom.

4. Vežbanje ispitnih trasa

Instruktor će vam pokazati trase koje se obično koriste na završnom ispitu, što će vam pomoći da steknete sigurnost i da znate šta da očekujete na ispitu.

Instruktor je tu da vas vodi kroz svaku fazu obuke, odgovara na vaša pitanja i pruži podršku u prevazilaženju straha od vožnje. Svaki čas treba koristiti kao priliku za učenje, a ne samo obaveznu formalnost.

Kako izgleda završni ispit iz vožnje?

Završni ispit se odvija u dva segmenta: vožnja na poligonu i vožnja u saobraćaju. Sam ispit traje između 30 i 45 minuta, tokom kojih se procenjuje vaša spremnost za samostalnu vožnju.

Saveti za uspešan završni ispit! Iako je nervoza normalna, pokušajte da ostanete mirni i primenjujete sve što ste učili. Prisetite se svih pravila koja ste učili – od pravila „deset do dva“ pri držanju volana do poštovanja znakova. Proveravajte mrtvi ugao, prilagođavajte brzinu situaciji i obratite pažnju na pešake.

Najčešće greške koje treba izbegavati

Greške na polaganju
Greške na polaganju

Greške koje kandidati često prave na ispitu su:

  • Nepoštovanje znakova „STOP“ i obrnuti trougao.
  • Nepravilno propustanje pešaka na pešačkom prelazu.
  • Gašenje motora usled nepravilnog startovanja.
  • Zanemarivanje mrtvog ugla prilikom prestrojavanja ili skretanja.
  • Nepravilno držanje volana.
  • Prilagođavanje brzine situaciji na putu.

Svaka greška može uticati na konačan ishod, stoga pažljivo sledite instrukcije i trudite se da primenite sve što ste naučili tokom obuke.

Pre nego što se prijavite za obuku, važno je da znate minimalnu starosnu granicu za svaku kategoriju:

Minimalna Starost Kategorija(e)
15 godina M
16 godina F, A1
17 godina B (probna dozvola)
18 godina A2, B1, C1, C1E
21 godina BE, C, CE, D1, D1E
24 godine D, DE, A (osim za vozače sa A2 dozvolom najmanje dve godine)

Ako završavate srednju školu za profil vozača, možete dobiti vozačku dozvolu za kategoriju C sa 18 godina.

 

Zaključak

Od trenutka kada odaberete auto školu pa sve do završnog ispita, svaki korak donosi nova iskustva i znanja.

Pripremite se temeljno, razgovarajte sa svojim instruktorom i vežbajte!

POVEZANI ČLANCI